Naujos kartos pedagogų rengimui pasitelks ir šachmatų išmintį

Nuo artėjančio rugsėjo šachmatų žaidimo elementų mokymas bus įtrauktas į ikimokyklinio, priešmokyklinio bei pradinio ugdymo pedagogų rengimo programą, kol kas – tik Vilniaus kolegijos Pedagogikos fakultete. Praėjusiais metais Lietuvos šachmatų federacijos ir „Šviesos“ inicijuotas projektas „Šachmatai mokykloje“ suteikė galimybę 40-čiai šalies pradinių mokyklų išbandyti šį žaidimą pradinukų ugdymo procese. Moksleiviams parodžius susidomėjimą, o mokytojams įvertinus žaidimo naudą, nutarta su šio intelektą ir mąstymo gebėjimus lavinančio žaidimo pagrindais supažindinti būsimus mokytojus. Viena iš idėją palaikančių pedagogių – Vilniaus kolegijos informacinių technologijų lektorė Renata Kondratavičienė. Pasak jos, tai galėtų būti ne vienintelis reikšmingas pokytis rengiant būsimus pedagogus – jų numatoma dar bent keletas.

Būsimiems pedagogams – stažuotės ir šachmatų įvado pamokos

Vilniaus kolegijos Pedagogikos fakultete jau kelerius metus yra rengiami ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo, socialiniai bei pradinių klasių pedagogai. R. Kondratavičienė atskleidžia, kad šiuo metu vyksta daug pedagogines studijas reglamentuojančių dokumentų pakeitimų, tad planuojami ir mokytojų rengimo pokyčiai.

Lektorė tikisi, kad artimiausiu metu į pradinio ugdymo programas bus integruotas ir mokymas šachmatais. Idėja rengti pedagogus, kurie ateityje gebėtų šachmatus pritaikyti savo pamokose, kilo rengiant programą „Inovatyvios technologijos pradiniame ugdyme“. Pedagogė sako, kad būsimieji pradinukų mokytojai Vilniaus kolegijoje nesieks sportinių pasiekimų, tačiau galės susipažinti su įvairiomis šachmatų žaidimo subtilybėmis, padedančiomis lavinti vaikų mąstymo gebėjimus.

„Būsimi pedagogai visų pirma yra mokomi sustatyti žaidimo figūras bei perprasti paties žaidimo taisykles. Tuomet aptariame idėjas ir būdus, kaip pritaikyti šachmatų elementus įvairių dalykų pamokose. Įgytas žinias jaunieji pedagogai išbando praktikoje – vesdami pamokas klasėse arba papildomus užsiėmimus“, – pasakoja R. Kondratavičienė.

Svarbiausia ne žinios, o gebėjimas mąstyti

„Šviesos“ leidybos vadovės Daivos Bartninkienės teigimu, šachmatų taikymas mokymosi procese – užsienyje pasiteisinusi praktika, kurią sėkmingai galima diegti ir Lietuvos švietimo sistemoje.

„Šachmatai į ugdymo procesą įvairiomis formomis integruojami daugelyje pasaulio šalių. Jose atliktos apklausos ir moksliniai tyrimai parodė, kad šachmatų taikymas pamokų metu vaikams duoda apčiuopiamą naudą – skatina mąstyti ir spręsti susidariusias problemas, ieškoti alternatyvų ir nepasiduoti tol, kol nėra išnaudoti visi galimi variantai, o jų šachmatuose yra labai daug“, – sako D. Bartninkienė.

Šiuolaikinis ugdymas, anot R. Kondratavičienės, neapsieina ir be išmaniųjų technologijų bei inovacijų, tačiau naujausias priemones puikiai papildo ir klasikiniai sprendimai – šachmatų lenta ir figūros.

„Pagrindinis šachmatų integravimo į pradinį ugdymą tikslas – pasitelkus šachmatus kaip pagalbinę priemonę, lavinti įvairius mokinių gebėjimus. Šachmatų elementai galėtų būti integruojami į matematikos, lietuvių kalbos, pasaulio pažinimo, istorijos, menų ir technologijų pamokas. Tai gali padėti mokytis skaičiavimo ir skaitymo, suvokti koordinačių sistemą, susipažinti su geometrijos pagrindais, plėsti erdvinį bei strateginį mąstymą“, – pasakoja Vilniaus kolegijos lektorė.

R. Kondratavičienės teigimu, šachmatų įtraukimas į mokytojų rengimo programą leis mokiniams pasiekti geresnių mokymosi rezultatų bei atvers galimybes nuo mažens ugdyti ir universalius, ir šiuolaikiniam pasauliui taip reikalingus analitinius gebėjimus.

Sėkminga praktika bus pritaikoma ir Lietuvoje

Neseniai vykusioje diskusijoje „Mokykla 2030“ Švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė paminėjo sėkmingą Čekijos pavyzdį. Integravus šachmatus į Čekijos pradinį ugdymą, mokinių rezultatai pagerėjo.

Lietuvos šachmatų federacijos ir leidyklos „Šviesa“ vykdomo projekto „Šachmatai mokykloje“ metu šį žaidimą pamokose Lietuvoje taip pat jau išbandė 40 šalies pradinių mokyklų ir progimnazijų. Mokytojai naudojosi sukurtu ugdymo priemonių komplektu, kurį sudaro mokomoji knyga, interaktyvi mokytojo knyga ir pratybų sąsiuvinis.

Dauguma šias priemones išbandžiusių pedagogų teigė, kad pateiktos užduotys padėjo planuoti mokymosi procesą, todėl projektas bus tęsiamas ir toliau. Atsižvelgiant į mokytojų ir moksleivių atsiliepimus bei patirtį, bus parengti pilni mokymosi komplektai, skirti mokytis visus metus. Pirmai klasei skirtas mokymosi komplektas, leidžiantis integruoti šachmatus į įvairias pamokas visus mokslo metus, pasirodys jau šį rugsėjį.

Parašykite komentarą