Nacionaliniame Kauno dramos teatre – A. Jankevičiaus premjera „Pavojingi ryšiai“

Kovo 28, 29 ir 31 d. vykstanti premjera gimė bendradarbiaujant su teatru „Mens Publica“ pagal skandalingą ir kontroversišką prancūzų karininko Choderlos de Laclos (1741-1803) romaną „Pavojingi ryšiai“ ir brito dramaturgo bei scenaristo Christopherio Hamptono to paties pavadinimo pjesę. Tiesa, negalima atmesti ir Agniaus Jankevičiaus gebėjimo tekstui suteikti nūdienos aktualijų atspalvių.

Garsios romano ekranizacijos

Pierre Choderlos de Laclos romanas asocijuojasi su garsiomis ekranizacijomis: Roger Vadim (1959 m.), Stephen Frears (1988 m.), Miloš Forman (1989 m.), Roger Kumble (1999 m.) su tokio kalibro aktoriais kaip John Malkovich, Michelle Pfeiffer, Uma Thurman, Glenn Close, Keanu Reeves. Romano pagrindu sukurtoje pjesėje žavūs ir charizmatiški prancūzų aristokratai, siekdami pagyvinti savo nuobodžią egzistenciją, rezga nesibaigiančias intrigas ir žaidžia kitų žmonių likimais lyg kortomis. Pjesės autorius Christopheris Hamptonas manė, kad ši pjesė gali būti aktuali bet kuriuo laikotarpiu: 1985 metais, kai ji buvo parašyta, visi teigė, kad ji atspindi Margaret Thatcher ar Ronaldo Reagano kartą. Moterų intrigos ir vyrų klasta neišsikvepia niekad, o žmonių tarpusavio ryšiai vis dar gali kelti ir palaimą, ir pavojų.

Galios žaidimai

Naujausias A. Jankevičiaus spektaklis – tai istorija apie aistrą, išdavystę, veidmainystę, apie moralinį nuosmukį ir ištvirkimą. Bet taip pat tai yra istorija apie tikrąjį meilės jausmą, kuris ir guodžia, ir gąsdina, suteikia ir laimę, ir skausmą, gali naikinti. Tai istorija apie laisvę ir atsakomybę.

Prieš premjerą kalbintas režisierius Agnius Jankevičius sakė: „Mūsų herojai žaidžia galios žaidimus. Jų tikslas – užvaldyti kitą žmogų psichologiškai bei lytiškai ir kuo daugiau partnerių paversti priklausomais. Noras valdyti žmogų per jo psichiką, lytiškumą, interesus, o noras valdyti bet kokioje sistemoje, ar tai būtų valstybė, ar šeima yra susijęs su nuasmeninimu. Iš esmės, čia labai rafinuotai pateikiamas asmenybės devalvacijos procesas.“

Spektaklio vizualinį apipavidalinimą ir kostiumus sukūrė dailininkė Laura Luišaitytė: „Kūriau intuityviai. Mano parinkta erdvė – eksperimento erdvė, šviesi laboratorija.“ Ryškus scenovaizdžio akcentas – aukštos grotos. Pasak A. Jankevičiaus, grotos yra minčių ir jausmų grotos, apribojimai, kuriose dažnas save įkalina.

Ištikima aktorių komanda

Su dauguma spektaklyje vaidinančių aktorių režisierius yra dirbęs ir anksčiau, ne vienas jų – buvęs auklėtinis Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Spektaklyje personažus įkūnija aktoriai Goda Piktytė, Vaidas Maršalka, Gabrielė Ladygaitė, Inga Mikutavičiūtė, Eglė Grigaliūnaitė, Daiva Rudokaitė, Gytis Laskovas.

Ponios Mertėj vaidmenyje – aktorė Goda Piktytė, Valmono – Vaidas Maršalka, o panelę Turvel – Gabrielė Ladygaitė.

„Manau, kad šiandien, socialinių tinklų laiku, kai yra ypač sureikšminama naujųjų technologijų įtaka nuomonės formavimui ir manipuliavimui, šis kūrinys parodo, kad tam tikri archainiai, prigimtiniai žmogaus siekiai išlieka nepakitę šimtmečiais. Gėrio ir blogio kova nepriklauso nuo technologijų. Kaip Nikolo Makiavelio „Valdovas“ yra renesanso epochos politinių galios žaidimų klasika, taip Choderlos de Laclos „Pavojingi ryšiai“ tapo baroko epochos galios žaidimų etalonu, tik ne politiniame, o individualiame (kaip dabar sakytume – psichosomatiniame) lygmenyje. „Pavojingi ryšiai“ į dėmesio centrą sugrąžina individą su savo archainiais dominavimo poreikiais,“ – sako aktorė Goda Piktytė. Temos aktualumą išskiria ir Vaidas Maršalka bei Gabrielė Ladygaitė. „Šiandien aplink mus pilna žmonių, kurie mėgaujasi savo galia politikoje, versle, žiniasklaidoje. Tai vyksta visur, kur susikerta pinigai ir interesai. Pasižiūrėjus iš šalies, tie matomi ir nematomi žaidimai kelia siaubą. Žmonės tampa savo pačių kompleksų, priklausomybių, aistrų įkaitais,“ – svarsto aktorius. Dorovingosios panelės Turvel atlikėja Gabrielė Ladygaitė akcentuoja įtakos galią: „Tai pasakojimas apie paprastų žmonių likimus, apie tai, kaip kažkieno užgaida gali nulemti kito žmogaus gyvenimą, apie didžiulę įtaką, kurią galime daryti vieni kitiems, taip pat apie naivumą ir šviesą, kuri išlieka, nepaisant blogio, kurį siunčiame esantiems šalia.“

Nacionalinio Kauno dramos teatro informacija

Donato Stankevičiaus nuotraukos

Parašykite komentarą