„Švyturys-Utenos alus“: rinkoje – craft alaus aukso amžius

Nors 2015 m. Lietuvos alaus rinka traukėsi, tačiau gerėjo jos struktūra – toliau augo kokybiško ir nišinio alaus pardavimas, kilo nauja susidomėjimo banga tamsiu alumi. Šiemet aludariai tikisi geresnės vasaros, tačiau tokie iššūkiai kaip depozito sistema ir vėl padidintas akcizo mokestis gali lemti tolesnį nežymų alaus rinkos susitraukimą.

„Praėjusių metų vasara, pristabdžiusi metų pradžioje vyravusią augimo tendenciją, alaus gamintojams buvo sunkiausia per pastarąjį dešimtmetį. Antroje metų pusėje stebėjome gerėjančius rezultatus, kurie lėmė mažesnį rinkos susitraukimą nei prognozuota – 0,6 proc., tačiau to neužteko atsitiesti ir grįžti į augimo kelią. Pirmųjų šių metų mėnesių rezultatai – rinka traukėsi 3,3 proc. – taip pat dar neleidžia kalbėti apie atsigavimą, tačiau tikimės geresnės vasaros ir metus planuojam užbaigti tik su nežymiu rinkos susitraukimu“, – situaciją šalies alaus rinkoje pristato UAB „Švyturys-Utenos alus“ generalinis direktorius Rolandas Viršilas.

Pasak R. Viršilo, tiek praėjusiais metais, tiek ir šiemet įtaką alaus rinkai darys ir Vyriausybės akcizų politika. Pernai akcizo mokesčio tarifas alui padidintas 14,8 proc. Šiais metais – dar 8 proc.

Įmonės analitikų duomenimis, 2014 m. alaus rinka augo 5,3 proc., 2013 m. traukėsi 6,5 proc., 2012 m. traukėsi 5,6 proc. 

Lietuviai vis labiau vertina kokybišką alų

Nepaisant bendro alaus rinkos smukimo, pernai stebėtas ženklus atskirų alaus kategorijų augimas. Kokybiško alaus pardavimas augo trečius metus iš eilės, jo santykinė dalis rinkoje didėjo nuo 61,6 proc. iki 64,2 proc.  

2015 m. toliau augo ir nišinio alaus padarvimas – craft, kvietinio, nealkoholinio. Vien craft alaus paklausa pernai, lyginant su 2014 m., išaugo 64,3 proc. Pernai rinkoje kilo ir nauja susidomėjimo banga tamsaus tipo alumi – šio tipo alaus parduota 37 proc. daugiau nei 2014 m.

„Matome, kad lietuviai ir toliau vertina ir dažniau renkasi kokybišką alų bei ieško naujų ar primirštų alaus rūšių bei stilių. Viena tokių – tamsus alus, kuris dar prieš metus, 2014 m., išgyveno nuosmukį. Taip pat praėjusius metus galime vadinti craft alaus aukso amžiumi – stebėtas didžiausias šio alaus augimas per pastaruosius trejus metus“, – teigia R. Viršilas.

ŠUA išlaikė stiprias lyderio pozicijas

2015 m. UAB „Švyturys-Utenos alus”, nepaisydamas komplikuotų aplinkybių – prastos vasaros, „kainų karų“ tarp gamintojų ir prekybos tinklų – išlaikė lyderio pozicijas alaus rinkoje. Įmonės analitikų duomenimis, ŠUA rinkos dalis pernai sudarė 40,5 proc.

Stiprią lyderystę ŠUA išlaikė tiek įprastame šviesaus (lager) alaus tipo segmente, tiek augančiuose nišiniuose segmentuose. Ypač sustiprino pozicijas nealkoholinio alaus segmente, kuriame 2015 m. užimta 55,4 proc.  

„Sparčiausiai pernai augo „Raudonų plytų“ dirbtuvės. Craft alaus populiarumo banga, augantis „Raudonų plytų“ žinomumas ir didėjanti distribucija lėmė net 3 kartus išaugusius pardavimus“, – sako „Švyturio-Utenos alaus“ pardavimų direktorė Aušra Vasiljevienė.

Rinkoje įsitvirtino ir ŠUA importuojami tarptautiniai prekių ženklai („Carlsberg“, „Heineken“, „Tuborg“, „Kronenbourg“, „Somersby“), kurių pardavimas pernai perkopė 10 mln. litrų.

Pardavimai didėjo 2 procentais

Įmonė pernai pagamino ir pardavė 188,7 milijono litrų gėrimų – tai 2 procentais daugiau nei 2014-tais. Alaus Lietuvoje buvo parduota tiek pat, kiek 2014 m. – 108 mln. litrų. Bendri ŠUA pardavimų kiekiai pernai augo dėl išaugusio ŠUA prekių ženklų eksporto (12,2 proc. daugiau nei 2014 m.) ir kitų kategorijų (gaiviųjų, energetinių gėrimų, sidro) augimo.

Pardavimų pajamos su mokesčiais siekė 146,5 mln. eurų. Tai 7 proc. mažiau negu užpernai, tačiau pajamos iš įprastinės įmonės veiklos – gėrimų gamybos ir prekybos – išliko tame pačiame lygyje, o 2014 m. rezultatą padidino tais metais parduotas Klaipėdos sandėlis.

Grynasis įmonės pelnas sudarė 1,483 mln. eurų. Įmonės veiklos pelningumas nekito, o įtaką grynajam pelnui darė pagal privalomą „Carlsberg“ reikalavimą įvykdytas ŠUA Holding veiklos nutraukimas ir dėl to patirtos sąnaudos. Grynąjį pelną mažino ir išaugę mokesčiai. 

“Vien akcizo mokesčio „Švyturys-Utenos alus“ pernai sumokėjo18,9 mln. eurų, t.y. 16,8 proc. daugiau nei 2014 m., o visa įmonės mokesčių suma siekė 34,23 mln. eurų“, – praėjusių metų finansinius įmonės rodiklius komentavo „Švyturio-Utenos alaus“ vadovas R. Viršilas.

2016 m.: depozito sistema nepakeitė vartotojų įpročių

Pirmieji šių metų alaus rinkos rezultatai rodo tolesnį rinkos susitraukimą. Įmonės duomenimis, per pirmus 3 šių metų mėnesius alaus rinka sumenko 3,3 proc. 

„Tikimės geresnio vasaros sezono nei pernai, tačiau toliau prastėjanti demografinė situacija, taip pat akcizų tarifų bei depozito sistemos daroma įtaka galutinei vartotojo mokamai kainai greičiausiai šiemet lems nežymų alaus rinkos susitraukimą – iki 1,8 proc.“, – sako A.Vasiljevienė.

Tolesnei rinkos raidai įtaką darys nuo kovo mėnesio dar 8 proc. padidėję akcizai, naujas žaidėjas mažmeninėje rinkoje – „Lidl“ – bei vasarį šalyje pradėjusi veikti depozito sistema. 

„Kol kas dar sunku pasakyti, kokią įtaką įdiegta depozito sistema turės vartotojų elgsenai, tačiau mes prognozuojame pokyčius pakuočių pardavimo struktūroje. Tikėtina, kad, pasibaigus pereinamajam laikotarpiui, sustos stiklinės taros pardavimo kritimas, o skardinių pakuočių bus parduodama daugiau nei PET“, – teigia R. Viršilas.

Sidro rinkoje – aiški „Somersby“ lyderystė

Sidro rinka pernai traukėsi nežymiai – 0,2 proc. Pirmaisiais šių metų mėnesiais stebėtas 2,8 proc. augimas, tačiau prognozuojama, kad per visus 2016 m. šios gėrimų kategorijos rinka susitrauks 1,4 proc.

„Švyturys-Utenos alus“ pernai toliau sėkmingai stiprino lyderystę sidro kategorijoje – rinkos dalis 2015 m. pasiekė 43 proc. (2014 m. siekė 36,7 proc.). Pagrindinė ŠUA sėkmės priežastis – sėkmingas „Somersby“ plėtojimas. Vos 2012 m. pabaigoje pristatytas prekės ženklas, 2015 m. tapo ryškiu rinkos lyderiu. „Somersby“ užimama sidro rinkos dalis pernai siekė 12,8 proc. Tai beveik du kartus didesnė nei 2014 m. (7,3 proc.).

*Jei nepažymėta kitaip, pranešime pateikiami duomenys parengti remiantis “Nielsen“ (Total Lithuania excl. Norfa) ataskaitomis. 

Daugiau informacijos:

Dainius Smailys

Korporatyvinių reikalų direktorius/UAB „Švyturys-Utenos alus“

Mob +370 698 412 79

dainius.smailys@svyturys.lt

Parašykite komentarą